l detectingpeople.dk › Detektor › Blandet (Til sortering) › Kniv, knivdele, dupsko, økser
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 1 Gæster

Detektor › Blandet (Til sortering) › Kniv, knivdele, dupsko, økser

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 DetektorBlandet (Til sortering) › Kniv, knivdele, dupsko, økser 
Retur til oversigt Vis/skjul billede information Slideshow BILLEDE 67/136 Send dette billede som et e-postkort Se forrige billede Se næste billede




Hvem har fundet sådan en?
Identificeret af Rod Blunt, UKDFD som en 1500 tals 'knivskaft ende-stop' (Knife handle end-stop).. De er fundet i UK, heroppe i Thy, på Sjælland og i Vejen området.. Er der andre der har sådan en liggende?

Se: http://www.ukdfd.co.uk/ukdfddata/showrecords.php?product=455&cat=127

 
 
Billede information
Tilføjet af:xChris
Landsdel:Anden
Fundet med:Andet
Album navn:Kniv, knivdele, dupsko, økser
Foreslå et andet album. Klik her.
Vist:271 gange
URL:www.detecting.dk/coppermine/displayimage/pid=27027.html
 Arne [12. Marts 2009 kl. 02:15]
  Dem har jeg mange af. :-D
 Chris [12. Marts 2009 kl. 02:20]
  Gad vide hvor de var lavet? De har jo været masseproduceret, og nærmest hvermands eje..
 Brian Wellbelove [12. Marts 2009 kl. 03:08]
  Jeg har ogsÃ¥ fundet et par stykker. De findes i mange varianter. Det kunne da være godt at fÃ¥ dem dateret nærmere ;)
 Kaas [12. Marts 2009 kl. 04:02]
  Jeg har ligledes fundet en del. BÃ¥de i Fjerritslev, i Randers og i Vadum.
 agersoe [12. Marts 2009 kl. 05:02]
  Jeg har ogsÃ¥ nogle stykker af dem ! Tror ikke de behøver at være sÃ¥ gamle !!!
 Arne [12. Marts 2009 kl. 05:08]
  De skal nok være fra 12-1500tallet. :?:
 Chris [12. Marts 2009 kl. 05:22]
  PÃ¥ detectorist.co.uk er der en der peger mod Belgien eller Flamsk omrÃ¥de som oprindelsesland..
 Skovbo [12. Marts 2009 kl. 05:25]
  Jeg har ogsÃ¥ en hel del, ogsÃ¥ i forskellige størelser :-D
 Kjetil [12. Marts 2009 kl. 05:49]
  10-talls funnet i Nord Norge.. www.ronesen.com/Sider/Andre_hus.htm
 Chris [12. Marts 2009 kl. 05:55]
  Jeg har skrevet en mail til City Museum i Ghent.. Vinker
 Allan [12. Marts 2009 kl. 16:16]
  Jeg har ogsÃ¥ en enkelt. Ved der er fundet flere, her i Sdr.jylland. Har fundet dateringer, der siger 16-1800 tallet.
 Chris [13. Marts 2009 kl. 00:26]
  Hvor har du fundet de dateringer Allan?
 tommy [13. Marts 2009 kl. 02:11]
  Enig med Allan - 500 - 600 Ã¥r gammel (max) Og det sir mit museum ogsÃ¥.
 Allan [13. Marts 2009 kl. 03:09]
  Sikke et spørsmÃ¥l. Mener at have set dateringen flere steder. Prøver at finde dem igen. Vinker
 Chris [13. Marts 2009 kl. 03:47]
  Allan siger 200-400 Ã¥r gammel, Tommy siger 500-600 Ã¥r gammel, Ahlgren siger 500-800 gammel.. UKDFD siger 500 Ã¥r gammel, nu venter jeg spænt pÃ¥ hvad museerne i Belgien og Flandern siger.. Hvis det er der, de er lavet i sin tid.. Ruller med øjne
 Allan [13. Marts 2009 kl. 04:21]
  PÃ¥ billedet stÃ¥r der 15C. Det er 1400-tallet. Har nu kikket i mine optegnelser. Dateringen 16-1800 tallet har jeg fÃ¥et af en anden amatørarkæolog, der skulle have forevist den pÃ¥ museet. Her er dog flere dateringer, der siger 12-1500 tallet. SÃ¥ tror du har ret, Chris. Sorry.
www.findsdatabase.org....e&id=1
 Chris [13. Marts 2009 kl. 04:34]
  @Allan- at der stÃ¥r 15C er min fejl- der skulle selvfølgelig ha stÃ¥et 16C og 'Tudor'.. Smil
 tommy [13. Marts 2009 kl. 04:49]
  @Chris - synes din datering skrider lidt. Du startede med vikingetid, men har rettet det til 1600-tallet. SÃ¥ vi er jo ikke uenige. Vinker
 Allan [13. Marts 2009 kl. 04:57]
  Forvirret? Følg med i næste afsnit, her pÃ¥ NDF. 8-)
 Tobias [13. Marts 2009 kl. 05:14]
  Mere forvirring: PAS siger 1200-1600 (tre olika dateringar pÃ¥ tre snarlika fynd):

www.findsdatabase.org....848090132A
www.findsdatabase.org....79412018E8
www.findsdatabase.org....D1A8501751

Det kan ju vara så att det er en typ som använts under lång tid, precis som de tenvaegter vi finder :idea:
 Chris [13. Marts 2009 kl. 09:11]
  @Tommy- Hvor har jeg skrevet vikingetid? Jeg har altid holdt fast pÃ¥ 1500 tallet.. AltsÃ¥ 16C (16th Century- 1500 Ã¥rene)), selv om der stÃ¥r 15C (15th Century, 1400 Ã¥rene) pÃ¥ billedet.. Jeg mener ikke jeg har nævnt at den skulle være fra vikingetid.. Ruller med øjne
 Chris [13. Marts 2009 kl. 09:21]
  @Tobias- Tak for linkene- jeg ser at Ã¥r 1500 passer i samtlige dateringer.. :-D Men du har nok ret i at de har været i brug længe..
 tommy [13. Marts 2009 kl. 15:56]
  Forekom mig bare, at de første blev bestemt noget tidligt - ellers var der da heller ingen grund til den diskussion. Men det gider vi ikke tærske langhalm pÃ¥ - 15 - 16-hundrede tallet er alle vist enige om nu. Vinker
 Chris [13. Marts 2009 kl. 21:16]
  Jeg vil nu gerne finde ud af hvor de blev produceret.. Disse 1500 tals tingester.. som findes Ã¥benbart overalt..
 HÃ¥kan [22. Juli 2009 kl. 05:02]
  Lite sent svar men; Jag har hittat nÃ¥gra sÃ¥dana i SkÃ¥ne (ploglager ovanför bytomter med bebyggelse frÃ¥n vikingatid - 1700-tal), det finns fynd pÃ¥ Gotland ocksÃ¥.
 datura [04. August 2009 kl. 22:21]
  ja jeg har sÃ¥mænd ogsÃ¥ fundet en, ved elsehoved pÃ¥ søfyn

Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien