detectingpeople.dk › Detektor › Stenalder › Nyeste billeder
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 2 Gæster

Detektor › Stenalder › Nyeste billeder

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 Detektor › Stenalder › Nyeste billeder 
833 billeder på 53 side(r) 1 22 23 24 25 26 27 28 29 30 3132 33 34 35 36 37 38 39 53  


30. Maj 2010 kl. 12:22
Spydspids af dolkfragment
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



30. Maj 2010 kl. 11:51
Omdannet økse
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



30. Maj 2010 kl. 11:25
Til Steen & Kjeld
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
7 kommentarerVil lige nævne at der intet negativt er ment, og det er dejligt at se at der kan diskuteres seriøst uden at man ryger i flint Blink

Henrik Brinch Christiansen
31. Mai kl. 00:56:15
Sjovt som ting bliver vendt og drejet, netop derfor er det et must at grave og grave dybt! i tilgængeligt materiale,hver eneste gang en historiebog bliver genoptrykt/ny udgivet er der rettelser, ny fund har vendt op og ned på gamle teorier, i mange af de gamle lære bøger er de skæfteløse dolke omtalt som spydspidser, noget der først er blevet rettet i nyere tid, og det er genem bla diskutioner som nogen af de mere heftige her på fibula teorier bliver luftet og nogen gange bevist andre gange endeligt afvist - i bund og grund er det teorier og intet andet vores viden grundlag er baseret på ta nu den famøse "spydspids" her på tråden, hvis man som jeg har brugt zoom symbolet på Rasmusses billede vil man ku se retuchering v basen så begge hjørner er blevet afrundet, desuden er det ikke et must at surringshakkene er dimentralt modsat placeret, igen er vi ude i lige efter bogen eksempler! jeg er sikker på det er de færreste flintssmede der har siddet med en manual når kniven er brækket og spidsen sku tilpasses som spydspids - og som Steen så rigtigt skriver ofte er der hugget skafttunge,ordet ofte dækker jo netop- ikke altid! - disse diskutioner ender mange gange med ordkløveri, og skråsikkerhed på et område hvor man på ingen måde kan være helt sikker hvad brug angår, og hvad skæftning angår blir der jævnligt fundet skæftede eksemplarer af typer man havde tillagt andet brug! hvis det kan være nogen trøst så er det sjældent man møder to arkæologer der er 100% enige om noget som helst der er altid et par % uenighed og det er denne uenighed der holder den store forsknings gryde i kog - så Hurra for den lille uenighed Hvem siger iøvrigt at det ikke er spydspidsens skaftunge der er brækket af - da det ellers vil ha været en meget lille dolk ikke ligefrem standard med parelel hugning på de små "ildstens"dolke Blink

Kjeld Larsen
30. Mai kl. 23:43:19
Hej igen. Jeg glæder mig da lidt over at have fået ret i min antagelse om, at der er tale om et brud. Blink Henrik, det er jo netop dette "nørderi", der gør, at vi bliver klogere og undersøger de fundne ting nærmere, så jeg mener bestemt ikke, det er negativt. Til spørgsmålet om den har været sekundært anvendt som spydspids, ja så ser jeg ikke nogen umiddelbare beviser herfor. De såkaldte "surringshak", virker som tilfældige hak i kanterne, som jeg ser det, al den stund, at de ikke er placeret symmetrisk overfor hinanden. En omdannelse til spyd- / pilespids ville ofte af skæftningshensyn kræve en tildannelse af den jo noget brede brudkant forneden. Her ses ofte på omdannede knækkede dolke at man har fladehugget, "knappet" fra begge sider ind over overfladen, så denne kant bliver ganske tynd, og dermed bedre kan holde om et spaltet spyd. I det hele taget raser der jo en diskussion om, om der overhovedet har været noget der hed spydspidser, eller om disse i virkeligheden er dolke, blot en type, uden "håndtag", som så er blevet forsynet med håndtag / skaft af f.eks. ben eller træ. Thumbsup

Steen Agersø
30. Mai kl. 22:05:41
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 20:24
interessant?
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
3 kommentarerDet er lidt svaert att bedömma ovansidan men mitt bud er en metapod (metacarpal eller metatarsal) fra ett större hjortdyr. Kronhjort måske!

iohannes M S
29. Mai kl. 04:10:13
Tak Kjeld:) Kunne være sjovt hvis jeg sendte et par billeder ind til dem, men det er sådan et fund som hurtigt bliver kastet ud af hænderne og havner i jorden igen, for man tror det er fra bondens mødding. Ja det er første gang at jeg finder noget af organisk materiale så det er rigtig interessant Vinker

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 04:48:13
Hej Rasmus, har for nylig fundet en knogle noget lignende, dog mørkere grænsende til sort, sendte en hel billed serie ind til zoologisk museum der er eksperter på området, på min var der tydelige brugs spor bla var knoglen hel blank poleret på en af siderne og flere af spidserne bar præg af brug - altså et stykke værktøj , og blev fundet tæt på en lille håndøkse, og en stor skivekniv/skraber af betydelig alder !? ( ku ikke dateres) jeg fik besked retur med knogle af større klov dyr, af betydelig alder Overrasket det kræver en kulstof analyse for at få nøjagtig alder på ben og tandmateriale - med mindre de er fundet i uberørte daterbare kulturlag- men rigtigt spændene når der dukker organisk materiale op fra mulden Thumbsup

Kjeld Larsen
28. Mai kl. 04:38:10
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 19:50
Lækkert spyd
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
8 kommentarerI kan nu meget vel begge to ha ret! - Kanten indikerer ganske rigtigt et brud, men surrings hakkene og efter retucheringen i bunden - de rundede hjørner - viser tydeligt at stykket har været skæftet som spydspids, dermed ikke sagt at det ikke startede sine dage som dolk -- Blink

Kjeld Larsen
30. Mai kl. 04:45:33
Nu ved jeg ikke, hvad du lægger i udtrykke lige "afskåret" ?? Det lader sig meget nemt afgøre med et nærbillede af den kant, om det er et brud, eller en bevidst tildannet ende !!

Steen Agersø
28. Mai kl. 20:15:13
Jeg vil nu sige at hypotesen med, at spydet er et brækket dolkblad er forkertt. Det passer nu ikke helt. Et spyd har enten en basisende som er retoucheredet eller er den lige afskåret Griner Til gengæld er der også tegn på spydbladet, at det har kærver som er indhugget omtrent midt på bladet. Det ses ofte på spyd som er lancetformet. Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 05:12:10
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 18:23
Miniaturedolk
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Ildsten
3 kommentarerJa, det er en af de mere primitive af typen.

Steen Agersø
28. Mai kl. 04:37:55
Tak Steen Thumbsup Det sjove ved den er, at skaftet er skævt iforhold til bladet af dolken Griner

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 04:27:35
Flot fund, Rasmus. Ofte lå ildslagningsstedet på enden af "skaftet".

Steen Agersø
28. Mai kl. 04:24:11
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 17:10
Trykstok
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
2 kommentarerHej Kjeld;) Ja hele øen er nærmest en hel boplads. Jeg har fået et kort som en lokal arkæolog (Jørgen skaarup) har lavet og går på de områder, hvor der har været bopladser. Jeg går ihvertfald aldrig galt i byen med det kort!. Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 04:10:19
Hej igen Rasmus- slag/tryk stok Blink de er svære umiddelbart at datere - kan ikke rigtigt vurderes udfra patineringen pga forskellige bund og jord forhold, kendes fra maglemose er almindelige i kongemose og ertebølle tid, de længste er som regel fra den yngre del af perioden . - det er jo en stor boplads du bor på dernede syd på ! det jo helt vildt hvad du får hevet med hjem - men flotte sager Zoom

Kjeld Larsen
28. Mai kl. 04:03:02
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



26. Maj 2010 kl. 17:01
Skeskraber
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Flækker / Skrabere
2 kommentarerTak for informationen Steen:) Det er rigtig rart når man bliver rettet, for så lære jeg det til næste gang Griner

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 01:28:49
Hej Rasmus. Fint fund. Lige til betegnelsen "skeskraber". Normalt er en skeskraber kendetegnet ved at den markant ligner en ske. Dem som bare er lange og har et "skaft" kaldes ofte "skaftskrabere". Skeskraberne er ofte kantretoucherede hele vejen rundt. Dit fund ligger altså sådan på grænsen mellem en skaft- og en skeskraber.

Steen Agersø
27. Mai kl. 04:42:31
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



26. Maj 2010 kl. 16:56
Mejsel
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Mejsler
8 kommentarerAlmindelige og almindelige? er jo nok ikke hverdags kost, men som økse og seglplanker (ufærdige eksemplarer) falder man over dem fra tid til anden, mange af de grove u slebne økser fra tidlig dyssetid er i teorien "kun" planker - grove ufærdige stykker uden slibning - gør dem nu ikke mindre atraktive Blink

Kjeld Larsen
30. Mai kl. 16:34:23
Tak Stor grin mejselplanker høre man ikke ofte om? Er de almendelige?

Rasmus Rene Andersen
27. Mai kl. 04:28:46
Korrekt, en mejselplanke. Flot fund ! Thumbsup Jeg vil sige mellem - senneolitisk.

Steen Agersø
27. Mai kl. 04:23:35
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



26. Maj 2010 kl. 16:31
Federmesser
Rikke Weng-Ludvigsen

Stenalder
Pilespidser
3 kommentarerDanke! Smil Jeg er ogsaa meget glad! Fundpladsen byder paa mange tider -baade godt og ondt- da det jo ikke gör dateringen lettere.... men der er flere artefakter imellem som synes äldre, f.eks to skrabere og en anden 5 cm lang spids (pil?) .... venter paa hvad de siger til den näste "ladning" de faar Blink saa nu maa vi se.... det ville da väre dejligt hvis det ikke er et lösfund Smil

Rikke Weng-Ludvigsen
27. Mai kl. 02:36:35
Sikkent et fund!!..... Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
27. Mai kl. 00:44:01
Fantastisk og yderst sjældent fund !! Chokeret Thumbsup

Steen Agersø
27. Mai kl. 00:35:32
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



26. Maj 2010 kl. 05:58
bagside
RuneL

Stenalder
Udenfor kategori
4 kommentarerTypisk. Nu hvor jeg får at vide hvor slagbulerne er, kan jeg godt se dem.. :-D

Chris
27. Mai kl. 17:31:02
Er det ikke en lille kerneøkse, den aflange i midten af billedet..? Det ligner godt nok, selv om det er svært at se i den belysning... :-D

krausei
27. Mai kl. 14:13:37
de fire nederste fra højre er afslag og en flække. De har alle tydlige slagbuler slagbuler, men et billed der er skarbere ville være godt.

Jack
27. Mai kl. 13:49:12
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



25. Maj 2010 kl. 07:15
Ny mark med mulig stenalder..?
RuneL

Stenalder
Udenfor kategori
2 kommentarerDer findes en del literatur om emnet, men en letforståelig introduktion til flintehugning findes her: http://outsite.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=95&topic=29&catid=59

Chris
26. Mai kl. 04:08:35
Er det muligt at få et billede af den anden side af stykkerne? Jeg leder efter slagbuler og bearbejdning af kanterne. Indtil videre uden synderlig resultat..

Chris
26. Mai kl. 04:02:54
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



23. Maj 2010 kl. 16:32
Flække med lige tværretouche
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Flækker / Skrabere
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



23. Maj 2010 kl. 16:17
Pilespids?
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Pilespidser
5 kommentarerDer er jo to tydelige velrettede slag, som begrunder din teori Kjeld. Efter min mening er den alt for tynd til at være en ildsten. :) Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
26. Mai kl. 03:58:04
spørgsmålet er om vores ven fra stenalderen fandt det besværet værd at retuchere skaftungen når han nu havde formet den med et par velrettede slag, med mindre det selvfølgelig var et mode krav, har det været spild af tid - den mere intense retuchering ku godt tyde på en neolitisk spids - altså noget yngre end de "rigtige" skaftunge spidser - som ildslagnings sten er den nok ikke meget bevendt

Kjeld Larsen
25. Mai kl. 05:30:21
Hmm, ja en anden mulighed ville så være en ildslagningssten, men dertil er den jo lige lille nok, vil jeg mene.

Steen Agersø
24. Mai kl. 03:15:36
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



23. Maj 2010 kl. 16:04
En dejlig foræring.
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Pilespidser
2 kommentarerJa åbnede godt nok også mine øjne da han sagde jeg måtte få dem Stor grin troede han ville skræmme mig væk fra hans mark Wauv Nu er antallet af tværpile oppe på 30:)

Rasmus Rene Andersen
27. Mai kl. 00:45:45
Hold da helt PINSE !!! Chokeret Chokeret Chokeret

Steen Agersø
24. Mai kl. 00:09:34
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



23. Maj 2010 kl. 14:39
Stenalder
Jørn Jakobsen

Stenalder
Udenfor kategori
3 kommentarerSå er den ged vist barberet Blink kan da skimte en 3-4 slagbuler en tydelig indikator for menneskabt afslag, hvis toppen af stykket har en svagt skrånende flade med en tydelig slag mærke - som regel en lille men markant hvid plet i midten af en udbulning tæt på toppen , sku den være god nok, og som Claus skrev kræver det nok lige en nær studering - ku jo være noget af flinten var bearbejdet (retucheret) ligner små musse bidder langs kanten - god jagt Thumbsup

Kjeld Larsen
28. Mai kl. 05:03:56
Jeg vil sige det meste af det er plovretoucherede flint, men det er svært at skelne mellem plovretoucheret og menneskehugget flint. Det handler om at have de enkelte stykker i hånden, så man kan vurdere stykkerne ordentligt. Desuden er der også rigtig mange af disse stykker i mine forældres have;-) Men vil efter min mening at bedømme er de ikke menneskeskabte! Det stykke som vækker mest opsigt er stykket nede i højre hjørne. Det ligner til en forveksling en skiveskraber:wauv: Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
23. Mai kl. 23:30:34
Ja, den er god nok. Langt det meste er tildannet flint, afslag m.m. Måske også en skraber: en smule til venstre for midten helt øverst i billedet: tjek lige den kant der netop ikke er med i billedet. Det kunne se ud som om der er retouche - dvs. en helt masse fine små afsprængninger ved siden af hinanden, slået "nedefra" og op. Er det tilfældet er det nok en skraber. Du må ud og lave noget mere havearbejde..!

Claus Feveile
23. Mai kl. 22:45:16
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...


Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien