detectingpeople.dk › Detektor › Stenalder › Udenfor kategori › Nyeste billeder
detectingpeople.dk
Udvid/Kollaps indhold Detecting People

Udvid/Kollaps indhold Bruger Info

Velkommen Gæst

Hvem er hvor: 2 Gæster

Detektor › Stenalder › Udenfor kategori › Nyeste billeder

Hjem

Nyeste fund
/

kommentarer

Mest sete
/

bedømte


 DetektorStenalder › Udenfor kategori › Nyeste billeder 
296 billeder på 19 side(r) 1 2 3 4 5 6 7 8 910 11 12 13 14 15 16 17 18 19  


16. Oktober 2010 kl. 20:10
Bronce-økse formentlig fra den sidste del af stenalderen
BrianK

Stenalder
Udenfor kategori


13 kommentarerDet kunne være Tommy har læst det her: http://www.kulturarv.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/arkaeologi/konference2000/alle_sider.sep.pdf . På s. 45-46 omtales et lille "studie", hvor der blev søgt med detektor på 31 overpløjede høje, hvor 14 (42%) gav fund.

Heelgrasper
19. Okt kl. 22:24:28
Drømmefund :-P Har læst et eller andet sted, at der kan findes gravgaver i over 30% af de overpløjede bronzealderhøje. Så det er bare ud med detektoren - også selv om der er langt mellem fundene på disse bronzealdermarker. Vinker

tommy
19. Okt kl. 12:20:34
Enig Jesper. Enten er der blevet søgt meget på overpløjede høje i år eller også er har det bare lige været året. På fibula ligger der endda nu et billede af noget, der ligner sværd eller dolk fra bronzealderen

Heelgrasper
18. Okt kl. 04:50:08
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



24. September 2010 kl. 20:01
Risted sten
ihannos

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



31. August 2010 kl. 21:01
Kerneøkse
BrianK

Stenalder
Udenfor kategori
5 kommentarerMeget fornem !! :-D

agersoe
01. Sep kl. 21:52:31
Tillykke med et rigtig flot fund Brian! :-D

krausei
01. Sep kl. 14:29:58
Den var flott. :-D

Trond Kolstø
01. Sep kl. 05:20:04
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



31. August 2010 kl. 19:55
Lidt stenalder fra de seneste par ture
BrianK

Stenalder
Udenfor kategori
2 kommentarerHej Agersoe. Jeg uploader lige et billede af den anden side

BrianK
01. Sep kl. 02:45:20
Flot !! Jeg kunne godt tænke mig at se den anden side af "øksen".

agersoe
01. Sep kl. 02:35:41
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



08. August 2010 kl. 14:40
Huggvåben af flinte spån - agersoe, jclau.
Kjeld Larsen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



07. August 2010 kl. 13:10
Spidsvåben
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



30. Juli 2010 kl. 21:02
Kerneøkse
Gitte

Stenalder
Udenfor kategori
1 kommentarerflot lille kerneøkse Griner

jclau
08. Aug kl. 23:00:42
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



18. Juni 2010 kl. 19:39
Knusesten fra i dag
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



14. Juni 2010 kl. 10:41
Slank Knusesten
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
1 kommentarerMeget spændende fund. Den har været brugt til at lave skålgruber eller gennembrydning af f.eks. grønsten med.

Steen Agersø
14. Jun kl. 22:48:18
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



10. Juni 2010 kl. 18:36
Slibesten
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
2 kommentarerTak Tak Steen Thumbsup Jeg tager lige et smut op på museumet efter mine eksamer og så må jeg se hvad de siger Foto Men tror også den er yngre for en slibesten fra stenalderen er ofte større:)

Rasmus Rene Andersen
14. Jun kl. 18:31:42
Meget interessant og spændende fund, Rasmus. Thumbsup Jeg er ikke i stand til at afgøre, om den er stenalder, tror nærmere, at den er af nyere dato. Jeg er sikker på, at de gerne vil se den på Langelands Museum !

Steen Agersø
11. Jun kl. 02:43:40
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



30. Maj 2010 kl. 12:22
Spydspids af dolkfragment
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



30. Maj 2010 kl. 11:51
Omdannet økse
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
0 kommentarer Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



30. Maj 2010 kl. 11:25
Til Steen & Kjeld
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
7 kommentarerVil lige nævne at der intet negativt er ment, og det er dejligt at se at der kan diskuteres seriøst uden at man ryger i flint Blink

Henrik Brinch Christiansen
31. Mai kl. 00:56:15
Sjovt som ting bliver vendt og drejet, netop derfor er det et must at grave og grave dybt! i tilgængeligt materiale,hver eneste gang en historiebog bliver genoptrykt/ny udgivet er der rettelser, ny fund har vendt op og ned på gamle teorier, i mange af de gamle lære bøger er de skæfteløse dolke omtalt som spydspidser, noget der først er blevet rettet i nyere tid, og det er genem bla diskutioner som nogen af de mere heftige her på fibula teorier bliver luftet og nogen gange bevist andre gange endeligt afvist - i bund og grund er det teorier og intet andet vores viden grundlag er baseret på ta nu den famøse "spydspids" her på tråden, hvis man som jeg har brugt zoom symbolet på Rasmusses billede vil man ku se retuchering v basen så begge hjørner er blevet afrundet, desuden er det ikke et must at surringshakkene er dimentralt modsat placeret, igen er vi ude i lige efter bogen eksempler! jeg er sikker på det er de færreste flintssmede der har siddet med en manual når kniven er brækket og spidsen sku tilpasses som spydspids - og som Steen så rigtigt skriver ofte er der hugget skafttunge,ordet ofte dækker jo netop- ikke altid! - disse diskutioner ender mange gange med ordkløveri, og skråsikkerhed på et område hvor man på ingen måde kan være helt sikker hvad brug angår, og hvad skæftning angår blir der jævnligt fundet skæftede eksemplarer af typer man havde tillagt andet brug! hvis det kan være nogen trøst så er det sjældent man møder to arkæologer der er 100% enige om noget som helst der er altid et par % uenighed og det er denne uenighed der holder den store forsknings gryde i kog - så Hurra for den lille uenighed Hvem siger iøvrigt at det ikke er spydspidsens skaftunge der er brækket af - da det ellers vil ha været en meget lille dolk ikke ligefrem standard med parelel hugning på de små "ildstens"dolke Blink

Kjeld Larsen
30. Mai kl. 23:43:19
Hej igen. Jeg glæder mig da lidt over at have fået ret i min antagelse om, at der er tale om et brud. Blink Henrik, det er jo netop dette "nørderi", der gør, at vi bliver klogere og undersøger de fundne ting nærmere, så jeg mener bestemt ikke, det er negativt. Til spørgsmålet om den har været sekundært anvendt som spydspids, ja så ser jeg ikke nogen umiddelbare beviser herfor. De såkaldte "surringshak", virker som tilfældige hak i kanterne, som jeg ser det, al den stund, at de ikke er placeret symmetrisk overfor hinanden. En omdannelse til spyd- / pilespids ville ofte af skæftningshensyn kræve en tildannelse af den jo noget brede brudkant forneden. Her ses ofte på omdannede knækkede dolke at man har fladehugget, "knappet" fra begge sider ind over overfladen, så denne kant bliver ganske tynd, og dermed bedre kan holde om et spaltet spyd. I det hele taget raser der jo en diskussion om, om der overhovedet har været noget der hed spydspidser, eller om disse i virkeligheden er dolke, blot en type, uden "håndtag", som så er blevet forsynet med håndtag / skaft af f.eks. ben eller træ. Thumbsup

Steen Agersø
30. Mai kl. 22:05:41
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 20:24
interessant?
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
3 kommentarerDet er lidt svaert att bedömma ovansidan men mitt bud er en metapod (metacarpal eller metatarsal) fra ett större hjortdyr. Kronhjort måske!

iohannes M S
29. Mai kl. 04:10:13
Tak Kjeld:) Kunne være sjovt hvis jeg sendte et par billeder ind til dem, men det er sådan et fund som hurtigt bliver kastet ud af hænderne og havner i jorden igen, for man tror det er fra bondens mødding. Ja det er første gang at jeg finder noget af organisk materiale så det er rigtig interessant Vinker

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 04:48:13
Hej Rasmus, har for nylig fundet en knogle noget lignende, dog mørkere grænsende til sort, sendte en hel billed serie ind til zoologisk museum der er eksperter på området, på min var der tydelige brugs spor bla var knoglen hel blank poleret på en af siderne og flere af spidserne bar præg af brug - altså et stykke værktøj , og blev fundet tæt på en lille håndøkse, og en stor skivekniv/skraber af betydelig alder !? ( ku ikke dateres) jeg fik besked retur med knogle af større klov dyr, af betydelig alder Overrasket det kræver en kulstof analyse for at få nøjagtig alder på ben og tandmateriale - med mindre de er fundet i uberørte daterbare kulturlag- men rigtigt spændene når der dukker organisk materiale op fra mulden Thumbsup

Kjeld Larsen
28. Mai kl. 04:38:10
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 19:50
Lækkert spyd
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
8 kommentarerI kan nu meget vel begge to ha ret! - Kanten indikerer ganske rigtigt et brud, men surrings hakkene og efter retucheringen i bunden - de rundede hjørner - viser tydeligt at stykket har været skæftet som spydspids, dermed ikke sagt at det ikke startede sine dage som dolk -- Blink

Kjeld Larsen
30. Mai kl. 04:45:33
Nu ved jeg ikke, hvad du lægger i udtrykke lige "afskåret" ?? Det lader sig meget nemt afgøre med et nærbillede af den kant, om det er et brud, eller en bevidst tildannet ende !!

Steen Agersø
28. Mai kl. 20:15:13
Jeg vil nu sige at hypotesen med, at spydet er et brækket dolkblad er forkertt. Det passer nu ikke helt. Et spyd har enten en basisende som er retoucheredet eller er den lige afskåret Griner Til gengæld er der også tegn på spydbladet, at det har kærver som er indhugget omtrent midt på bladet. Det ses ofte på spyd som er lancetformet. Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 05:12:10
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...



27. Maj 2010 kl. 17:10
Trykstok
Rasmus Rene Andersen

Stenalder
Udenfor kategori
2 kommentarerHej Kjeld;) Ja hele øen er nærmest en hel boplads. Jeg har fået et kort som en lokal arkæolog (Jørgen skaarup) har lavet og går på de områder, hvor der har været bopladser. Jeg går ihvertfald aldrig galt i byen med det kort!. Thumbsup

Rasmus Rene Andersen
28. Mai kl. 04:10:19
Hej igen Rasmus- slag/tryk stok Blink de er svære umiddelbart at datere - kan ikke rigtigt vurderes udfra patineringen pga forskellige bund og jord forhold, kendes fra maglemose er almindelige i kongemose og ertebølle tid, de længste er som regel fra den yngre del af perioden . - det er jo en stor boplads du bor på dernede syd på ! det jo helt vildt hvad du får hevet med hjem - men flotte sager Zoom

Kjeld Larsen
28. Mai kl. 04:03:02
Klik på billedet for at skrive en kommentar eller se mere ...


Udvid/Kollaps indhold Album links

Udvid/Kollaps indhold Leksikon

Udvid/Kollaps indhold Dagen i dag i historien